Soft skills reprezintÄ acele abilitÄÈi care fac parte din categoria aptitudinilor personale ce ajutÄ la consolidarea relaÈiilor inter-personale Èi la interacÈiunea de la locul de muncÄ. Aceste aptitudini sunt necesare într-o varietate de job-uri, de la vânzÄri Èi relaÈii cu publicul Èi pânÄ la activitÄÈile de cazinou online cu dealer live Èi operator de call center.
PiaÈa de pregÄtire a acestor abilitÄÈi se cifra la 21,3 miliarde de dolari în 2020, pânÄ Ã®n 2026 preconizându-se o dublare a acestei valori, de pânÄ la 43 de miliarde de dolari. Ãn cele ce urmeazÄ vom discuta despre cât de mult influenÈeazÄ prezenÈa acestor trÄsÄturi succesul în carierÄ Èi care sunt abilitÄÈile necesare în orice domeniu de activitate.
Cât de importante sunt soft skills pentru angajatori?
Peste 97% dintre angajatori considerÄ aceastÄ categorie de abilitÄÈi ca fiind extrem de importantÄ pentru angajaÈii lor. Organizarea la locul de muncÄ, crearea unor relaÈii între angajaÈi, consolidarea Èi menÈinerea acestora atât la locul de muncÄ, dar Èi în afara acestora, iniÈiativa Èi dorinÈa de implicare sunt doar câteva dintre acele aptitudini care le demonstreazÄ angajatorilor cÄ un angajat este complet implicat în activitatea sa.
Din moment ce AI preia o parte din atribuÈiile angajaÈilor de la locul de muncÄ, forÈa fizicÄ Èi abilitÄÈile manuale au scÄzut în topul preferinÈelor angajatorilor cu 14%, la fel cum se întâmplÄ Èi cu aptitudinile cognitive de bazÄ (-15%). Ãn schimb, abilitÄÈile cognitive superioare au crescut cu 8% ca pondere în fiÈa postului, cele din categoria soft cu 24%, iar cele tehnologice cu 55%.
ConsiderÄ angajaÈii abilitÄÈile din categoria soft skills ca fiind esenÈiale pentru a obÈine succes în carierÄ?
Un procent de 54% dintre angajaÈi nu crede cÄ aceste trÄsÄturi sunt definitorii pentru ei, drept urmare nici mÄcar nu le menÈioneazÄ Ã®n CV-ul lor. Acest lucru se întâmplÄ fie pentru cÄ aceÈtia nu le apreciazÄ la justa valoare pentru a le trece în CV, fie pentru cÄ nu Ètiu cum ar putea sÄ le explice angajatorului aceste abilitÄÈi.
Sunt atât de importante soft skills pentru a reuÈi în carierÄ?
Succesul în carierÄ se bazeazÄ 85% pe aceste abilitÄÈi, în timp ce restul de 15% derivÄ din aptitudinile tehnice. PânÄ Ã®n 2030, între 30% Èi 40% dintre slujbele viitoare vor lua în calcul soft skills. Acest aspect este ilustrat de cei 97% dintre angajatori care sunt extrem de interesaÈi ca în cadrul companiei toÈi angajaÈii sÄ dispunÄ de astfel de abilitÄÈi.
Numai cÄ, într-un termen de 1 ani Èi jumÄtate (18 luni), peste 46% dintre angajaÈi au eÈuat sÄ se adapteze la locul de muncÄ. Dintre aceÈtia, un procent de 89% nu au reuÈit pentru cÄ nu dispun de abilitÄÈile din aceastÄ categorie, aÈa cum este aptitudinea de a interacÈiona cu ceilalÈi, precum Èi lipsa profesionalismului.
91% dintre companii îÈi doresc în mod specific ca angajaÈii sÄ prezinte soft skills, iar 81% dintre societÄÈi îÈi propun sÄ angajeze tineri pe baza acestor abilitÄÈi. Ãn momentul actual, existÄ patru trenduri pe piaÈa muncii: transparenÈa salarialÄ (53%), politica anti-hÄrÈuire la locul de muncÄ (71%), flexibilitatea muncii (72%) Èi prezenÈa aptitudinilor din grupa soft skills (91%).
Cele mai importante soft skills pe piaÈa muncii solicitate în acest moment sunt creativitatea, capacitatea de colaborare cu ceilalÈi, aptitudinea de adaptare la diverse situaÈii care pot surveni în câmpul muncii, persuasiunea Èi abilitatea de gestionare în mod eficient a timpului.
Sunt mai dificil de antrenat abilitÄÈile tehnice în comparaÈie cu cele soft?
Ãn timp ce aptitudinile tehnice (hard) sunt mai uÈor de antrenat pentru cÄ presupun însuÈirea unor cunoÈtinÈe tehnice, abilitÄÈile din categoria soft sunt mult mai greu de pregÄtit. Acest lucru se întâmplÄ din cauza faptului cÄ trÄsÄturile soft implicÄ o interacÈiune activÄ Èi continuÄ cu ceilalÈi angajaÈi, precum Èi disponibilitatea de a accepta feedback-uri comportamentale.
Soft skills nu depinde doar de angajatul în sine, ci Èi de felul în care acesta se inspirÄ din relaÈiile cu ceilalÈi, precum Èi din modelele din jur. Mediul în care activeazÄ persoanÄ Ã®Èi pune amprenta asupra evoluÈiei sale profesionale, precum Èi a succesului în carierÄ.
Cum se determinÄ prezenÈa aptitudinilor din grupa soft skills la un angajat?
AstÄzi, existÄ o serie de programe care se bazeazÄ pe AI (inteligenÈa artificialÄ) pentru a determina prezenÈa acestor abilitÄÈi. Numai cÄ, personalul de la resurse umane se bazeazÄ 75% pe întrebÄrile comportamentale, 70% pe interpretarea limbajului corpului, iar 58% pe întrebÄrile legate de diverse situaÈii ipotetice în care este pus angajatul.
Care sunt acele soft skills considerate esenÈiale de orice angajator modern?
Ãn afara caracteristicilor menÈionate anterior, angajatorii îÈi doresc cÄ angajaÈii lor sÄ aibÄ urmÄtoarele aptitudini:
- Capacitatea de a comunica cu ceilalÈi;
- Abilitatea de a lucra în echipa;
- Capacitatea de a se adapta la locul de muncÄ;
- Abilitatea de a rezolva în mod eficient diversele probleme care survin în procesul de muncÄ;
- Capacitatea de a fi lideri;
- Etica muncii;
- Abilitatea de a-Èi gestiona cât mai eficient timpul de lucru.
Ãn aÈteptarea lansÄrii acelor programe inteligente care pot sÄ realizeze o caracterizare în timp real a viitorului angajat, angajatorii încÄ se mai bazeazÄ pe metodele clasice de evaluare. ÃnsÄ, dincolo de prezenÈa acestor abilitÄÈi, trebuie Èinut cont de faptul cÄ, în timp, în peste 50% dintre cazuri, atât soft skills, cât Èi aptitudinile tehnice s-au deteriorat.
Antrenarea acestor aptitudini creÈte rata de succes în carierÄ cu 250%, aÈa cÄ, angajaÈii care îÈi doresc sÄ reuÈeascÄ la locul de muncÄ trebuie sÄ Ã®Èi antreneze aceste soft skills pânÄ.